Aruba,  Resa med barn

Resa till Aruba med baby/ barn -Liten guide

En tjej skrev och frågade om hur jag upplevde hur det var att resa till Aruba som första resa för en baby. Då Ving har charter och -direktflyg till Aruba i sitt sortiment kan det nog bli en del svenska bebisar som får följa med dit.
Det är ju relativt okomplicerat, det behövs inga vaccinationer (som till Thailand tex), det är litet, dyrt, bra västerländsk sjukvård, ingen kriminalitet och samtidigt väldigt solsäkert.
Typ som hemma fast väldigt mycket varmare och framförallt ett varmt härligt hav.
Så just nu ett bra förstahandsval som första resa för en svensk baby vintertid.
Det tar 11 h att flyga dit och 10 h att flyga hem.

Vi tog bara en sista minuten flygstol för 10 300 kr  för oss tre och bokade http://www.arubaboardwalk.com/ som vi fick betala 100 dollar per natt för + tax. Det var lågsäsong. Det vart sammanlagt 1500 dollar för 2 veckor ca 9000 kr (mer än flygresan) men då var det en lägenhet på 70 kvadrat med alla faciliteter så vi lagade all mat själva.

Hotellet var litet och väldigt trevligt och ägt av en surfarfamilj (annars är Aruba fyllt av STORA hotelkomplex som ägs av rika amerikanare, så vill man att pengar ska stanna i landet ska man bo på små hotell)
De samarbetade med en surfskola några hundra meter bort så vill man vara aktiv så är det ett perfekt ställe att bo på och tex ta kitesurf-lektioner.

På hotellet fick vi låna allt från leksaker till barnstol till bilbarnstol!! Vi blev verkligen superservade.  Så vi hyrde en bil och Viggo fick plats i bilbarnsstolen så kunde vi åka runt och se oss omkring. Vi hyrde bil från ett ställe som hettte Value car som hotellet rekommenderade. Lite billigare (och mindre flashiga bilar) Betalade 180 dollar för 4 dygn inkl. extra försäkring.

Vi bodde på Palmbeach (bäst för vind och -kitesurfning) som var en väldigt vacker strand, men det var svårt att få sjyssta parasoller. Vi tog bilen eller bussen till Eagle beach som jag tyckte var trevligare, större, vackrare, mindre trångt!!  Så en dag tog vi bilen till Babybeach längst söderut som var vacker också (inte den vackraste) men det var sjysst stämning.

Innan vi åkte handlade jag en massa solskyddsgrejer från www.sunmate.se. Typ helkroppsbaddräkt med solskyddsfaktor 50, mössa, soltält, solglasögon (som han drog av sig direkt)….solen är verkligen stark och bebisar under 1 år ska inte vistas i solen.

Vi höll oss i skuggan men var ledsna att vi glömde babywatchern för då hade vi kunnat sitta ute på altanen och sola när Viggo låg inne och sov middagslur.  Annars var det bra att polen hade mycket skugga för då kunde vi bada med honom, och det älskar han!! Vi höll oss inomhus mycket mitt på dagen, lite tråkigt kanske men det var helt enkelt för varmt. Man kan ju turas om;)

Första tre dagarna svettades han jättemycket, jag var jätteorolig, men plötsligt gick det över, han liksom anpassade sig till värmen.

Det finns tre stora supermarkets på Aruba som ligger brevid varann (ligger nära Divi resort som är Vings huvudhotell)
Vi tog först buss men det var krångligt med vår Urban Jungle som vi var tvungna att vika ihop för att få plats med och sen med alla matvaror. Lättare att ta bilen el taxi (el gå om ni bor nära)

-Superfoods. Mycket holländskt och lite billigare
-Ling & Sons. Amerikansk.  Det gillade jag. Superfräsch med mycket frukt, grönsaker etc.

sen en till jag inte minns namnet på som var billigast och hade väldigt mycket men mindre ”tjusigt”.

Blöjor fanns i dessa butiker men vi tog med oss två paket hemifrån som faktiskt räckte (han var ju naken mycket)

Barnmat fanns också i mängder. Mycket mindre burkar.  Nestlé finns över hela världen men jag upplevde det som att barnmaten har mycket mer E i sig utomlands och mycket socker, ta med lite hemifrån.
Vi tog med rätt mycket hemifrån. Några som jag verkligen diggar är de där Ellas kitchen frukpuré med skruvkork. Perfekt för resa.

Annars hade jag med en stavmixer, så mixade jag lite färska frukter och kokta grönsaker.

Jag hade en liten minikylbag med, så hade vi med Viggos mat i den på våra utflykter. Kylklampar fanns i vår lägenhet. Jag virade en liten kall trasa runt kylklamparna och hade med i kylbagen, så blev Viggo för varm när vi var ute svalkade jag hans huvud med den trasan.

Flyget:

Gröt  i pulver, annars några småburkar , måste vara mindre burkar än 100 ml.

Boka en bra babyplats innan, kanske så ni har extra plats för benen för då kan ni lägga ert barn där och sova. Ta med stor kudde, det gjorde vi och det var skönt.

Köp nässpray och spraya i näsan 10 min innan stigning och landning så kanske det inte blir så ont i öronen.

Viggo klarade sig riktigt bra trots att han haft öroninflammation tidigare (öronbarn) men jag ammade och matade honom med fruktpuré och fick honom att dricka vatten.

Sen, det är klart att det är tufft med en 11 h flygresa för en bebis, men det går fint. Var beredda på att det blir tufft!

annars har ön bra dykning och snorkling.

Ingen shopping alls.

Allt är rätt dyrt (typ som hemma)

Vi klarade oss på ca 23 000 kr inkl. allt (även en natt på Radisson Hotel på Arlanda + 2 veckors parkering) för oss tre. Vi åt middag ute 3 gånger.

Vi hade med datorn så kunde man köpa surftid direkt i datorn för 35 dollar i veckan. Det var verkligen fantastiskt praktiskt!

Ha en liten adapter för strömmen med (finns på Claes Ohlsson billigt)

Obs. Se till att vara försäkrade då sjukvården är dyr!

Vill ni läsa om vår resa kan ni gå in här.